Kaedah Melukis Kartun Paling Sempoi Dari Brian Platt

Hai , apa khabar semua?

Kali ini saya nak kongsikan satu ilmu yang disampaikan oleh pelukis kartun Brian Platt melalui satu bukunya. Setelah meneliti buku tersebut, aku rasa idea Brian Platt ni bernas. Aku dedahkan dalam post ini.


Perkara yang paling utama : 
Korang mesti mula melukis tanpa mengira hasilnya. 
Lukisan kartun tiada yang sempurna sebab 'kartun' kan. 
Kena tembak pun tak mati.
 
Dibawah ini ada beberapa langkah yang perlu korang buat sebagai latihan asas.

 Hari 1 - melukis kepala atau rupa muka. Lukis je bulat ke bujur ke ..... lukis free hand seperti yang aku buat ni.


Hari 2 - melukis 4 jenis hidung. Hidung seperti huruf C dan O.


Hari 3 - melukis mata. Menggunakan rupa bujur dan kedua dua mata mesti rapat.



Hari 4 - melukis mulut. Jangan lukis garisan lurus. Lihat contoh yang aku buat.


Hari 5 - lukis 2 jenis kening. Posisi kening memberi kesan pada kesan emosi watak. 



Then , praktis sebanyak mungkin ...........


Hari 8 - shape muka . Cara terbaik adalah lihat foto sebenar dan lukis shape muka.



Hari 9 - melukis rambut.



Hasil ilmu di atas 




 







Post a Comment

0 Comments