Frame Dan Babak Cerita.

Salam sejahtera.

Sudah hampir dua tahun blog ini tidak beroperasi. Hi hi hi ... maafkan saya. Saya sambung semula operasinya.

Baru-baru ini saya sempat join beberapa group melukis untuk tambah ilmu. Saya telah bertemu beberapa perisian melukis kartun yang canggih. Namun harganya melampaui kemampuan saya untuk memilikinya. Antaranya adalah Manga X dan Clip Paint Studio. Dengan perisian ini kerja melukis anda menjadi lebih  mudah. 

Eh ... buat apa beli perisian tersebut jika anda masih belum mahir melukis. Apa yang penting adalah skill melukis dan idea melukis anda.

Saya cadangkan supaya anda bina kemahiran melukis sebaik mungkin. Kemudian jana idea dengan lakaran ringkas. Ulangi perkara ini berkali-kali. 

In sya Allah anda akan mahir.

Dalam post kali ini saya kongsikan frame ringkas untuk melukis babak babak dalam komik anda.


Untuk menghasilkan komik sebabak atau single frame , memerlukan kreativiti yang tinggi.



Frame untuk dua babak.

 Semakin banyak frame, semakin mudah untuk memaparkan idea. Perlu diingat bahawa kerja melukis juga semakin banyak. 

Ok. Jumpa lagi.

Post a Comment

0 Comments